Wiadomości

Impact’19: serce innowacji bije w Krakowie

Pierwszy dzień Impact’19 pokazał, że AI to nie futurologia a rzeczywistość. Liderzy biznesu, administracji, start-upów mówią tu jednym głosem: sztuczna inteligencja to siła zamachowa m.in. do rewolucji w elektromobilności, medycynie czy przemyśle. Więcej – szykujmy się na erę inteligentnej ekonomii.

Dlaczego Impact’19 gromadzi w jednym czasie i miejscu kilka tysięcy liderów, zmieniających świat na lepsze? Ponieważ napędza ich działania precyzyjnym prognozowaniem trendów a nie wróżeniem z fusów. Próbkę takiego podejścia dał pierwszego dnia Impact’19 Gerd Leonhard, wizjoner, który w swej karierze przemawiał do 2,5 mln ludzi i wydał kilka bestsellerów. Zdaniem futurysty, przyszłość technologii to słuchanie tego, co mówi ona do nas właśnie teraz.

– Co ja słyszę? To, że skoro dane to nowa ropa to AI jest nową elektrycznością. Że za chwilę AI będzie wszechobecna, przez co ludzkość przez następne 20 lat zmieni się bardziej niż przez ostatnie 300 lat. Czy rodzi to obawy? Zapewne, jednak nie o to, jak poradzi sobie technologia, ale o to, czy ludzkość użyje AI jako wsparcia czy bardziej jako życiowej protezy. Ten drugi wybór nie jest optymistyczną wizją – podkreślał Leonhard, wprowadzając na scenę słowo-klucz pierwszego dnia Impact’19.

„Co?” poszło do lamusa

Sztuczna inteligencja – bo o niej mowa – przenikać ma wszelkie dziedziny gospodarki: od transportu, przez medycynę po cyfrowe państwo. A to dlatego, że AI niesie za sobą obietnicę wdrożenia wydajnej fabryki innowacji na niedostępnym dotychczas poziomie i przy niskim koszcie. Czy np. Amerykanie lub Polacy, jako społeczeństwo, są na to gotowi?

– Idziemy w stronę czegoś, co nazywam „inteligentną ekonomią”. AI to największy przełom w historii ludzkości i nie możemy być wobec niego bezradni. Skoro już dziś kilkulatek ma całą wiedzę w zasięgu komendy głosowej do smartwatcha, to znaczy, że najwyższy czas przenieść oś naszego podejścia do nauczania. Nie pytajmy w szkole „co?” ale „co z tego wynika?” – przekonywał Joe Schoendorf, legenda sceny venture capital, jeden z liderów Accel Partners a jego słowa tłumnie zgromadzona widownia nagrodziła rzęsistymi brawami.

Jednak to była dopiero rozgrzewka: AI zdaniem speakerów Impact’19 to już na tyle dojrzały projekt, że nie ma mowy o traktowaniu jej jako ciekawostki czy dobrze zapowiadającego się oseska. Zatem trzeba ją usankcjonować, osadzić w etycznych i prawnych ramach oraz wykorzystywać do pracy z człowiekiem a nie zamiast człowieka. To tezy z wystąpienia Jen Gennai z Google’a, ale w podobnym tonie wypowiadali się m.in. Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziały Mastercard, Damian Zapłata, członek zarządu Allegro czy Kris Skrinak z Amazon Web Services. Ten ostatni podkreślił:

– Dlaczego wdrażamy AI? Bo zrobi coś znacznie taniej niż to jest robione dotychczas. Co jest tym „czymś”? Predykcje na podstawie dostępnych danych – mówił Skrinak do pełnej widowni Impact’19.

Sieć ładuje baterie

– Tu, na Impact, bije serce innowacji. Chcecie wiedzieć, co się dzieje w gospodarce? Jedźcie na inne kongresy w Polsce. Ale jeśli chcecie zrozumieć, co wydarzy się w gospodarce, którą chcecie współtworzyć musicie być właśnie tu – mówił na głównej scenie Impact’19 Jarosław Gowin, wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego, naświetlając dominujący nurt najważniejszej imprezy w regionie CEE.

Nowe dane i inteligentne projekty to coś, czym żywi się Impact. Dlatego właśnie w Krakowie Piotr Dardziński, od niedawna szef Sieci Badawczej Łukasiewicz, po raz pierwszy pokazał szerokiej widowni, jak wyglądać będzie implementacja nowych technologii i ich kreacja na styku nauki oraz biznesu w Polsce. Gdy AI na dobre napędzi rewolucję m.in. w przemyśle, w te tryby wejdzie także i Sieć, centralizująca – wzorem Finlandii czy Niemiec – wsparcie naukowe dla projektów B+R w Polsce.

– Nasz most na linii nauka-biznes to 38 instytutów w sieci i 8 tys. naukowców. Jest z czego wyciskać efekt synergii dla innowacji – zapewniał Dardziński.

Wspólna idea kryje się także za European Battery Alliance, nazywanym nieraz „nowym Airbusem w bateriach”. Z tą różnicą, że tym razem to Polska ma odegrać jedną z kluczowych ról w tej układance. W końcu to nad Wisłą zlokalizowany jest największy w Europie hub producentów baterii tak pożądanych w branży motoryzacyjnej. A to dopiero początek. Tak o przyszłości sojuszu mówiła Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii, zdradzając jego średnioterminowy cel:

– Na teraz jedynie 3 proc. wszystkich baterii produkowanych jest w Europie. Do 2025 r. popyt na energię z baterii dla branży mobility wzrośnie 4-krotnie. Stawiamy sobie ambitny cel, by w tym czasie pod egidą EBA, łącząca siły państw i korporacji, stawić czoła chińskim czy amerykańskim producentom – zadeklarowała Emilewicz.

– Nie ma odwrotu przed elektromobilnością, tu prace muszą iść pełną parą, bo jest na to potężny popyt. Autonomiczny transport miejski czy koncepcja mobility as a service to dla nas plan a nie futurologia. To nasz model myślenia o transporcie i nie jesteśmy tu osamotnieni – dodawał Kazimierz Karolczak, szef Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Zastrzyk cyfrowej świeżości

Jeszcze więcej entuzjastów niesie ze sobą rewolucja w medycynie. Zdaniem ekspertów Impact’19, zanim pojedziemy autonomicznym samochodem już dostaniemy w zegarku osobistego lekarza, napędzanego algorytmami i dopasowującego pod nas terapie oraz modele nauki zdrowych nawyków.

– Technologia umożliwi tanią i efektywną diagnostykę, wyłapywanie odstępstw od norm na wielu polach. Musimy zacząć od najmłodszej generacji, już teraz możemy często dowiedzieć się czy 15-latek może poważnie zachorować po 50-tce. Technologia przypilnuje też abyśmy ustabilizowali naszą kondycję na stałym, wysokim poziomie. Oczywiście, ten postęp będzie niemożliwy bez m.in. zaangażowania się państwa w przygotowanie całego podłoża pod tego typu system, w którym to pacjent jest samym centrum – uważa dr Jarosław Oleszczuk, prezes AstraZeneca Pharma Poland.

Patrick Dey, liderujący zespołowi ds. cyfrowego zdrowia i innowacji w Amgenie, dodawał, że najbliższe miesiące przyniosą wysyp wybitnych rozwiązań i terapii dostarczanych także przez start-upy.

– Czas, żebyśmy w branży podkręcili tempo. Cyfryzujmy się, podejmujmy ryzyko, tak by narzucić sobie tempo wdrażania innowacji na poziomie Amazona czy Google’a – zachęcał Dey.

Ten impuls może przyjść także z Polski: w ramach konkursu Next Health Investment Pitch menedżerowie m.in. Amgenu oceniali m.in. takie start-upy jak Biotts (nowatorski nośnik substancji leczniczych) czy zwycięski Genotmec, rozwijający przenośne i niezwykle skuteczne urządzenie diagnostyczne, wykorzystujące – a jakże by inaczej – sztuczną inteligencję.

Impact’19 dzień II czyli m.in. przemysł 4.0, cyfrowe państwo oraz fintech

Tegoroczny Impact’19 to święto technologii na które składają się 4 sceny, 6 tysięcy gości, 250 speakerów i dziesiątki wydarzeń towarzyszących – w tym premierowy Cracow Tech Week, kumulujący najlepsze startupy i inwestorów z kilkudziesięciu krajów. Impact’19 to też pierwsze w regionie wydarzenie w pełni zintegrowane z Asystentem Google’a. Sztuczna inteligencja w smartfonie pozwala uczestnikom w pełni chłonąć dyskusje, premiery i prezentacje, toczące się będą w rytmie 8 ścieżek – od fintechu, mobility a także cyfrowego zdrowia przez sektor kosmiczny i AI aż po cyfrowe państwo, przemysł 4.0 oraz przekuwanie nauki w biznes. W kilka lat Impact stał się tym samym najważniejszym wydarzeniem ekonomicznym w regionie, wywierającym realny wpływ na decyzje polityków i przedsiębiorców w najbliższych kwartałach. Stałymi bywalcami są tu m.in. premierzy jak i ministrowie z Polski oraz szefowie największych rządowych agencji (np. PFR i NCBR). W tym roku dołączą do nich także kluczowi politycy i liderzy z regionu CEE (spotykający się w formule CEE Innovation Round Tables). W Krakowie pojawią się również wysocy rangą przedstawiciele czołowych firm i organizacji – wielkie nazwiska świata technologii. To m.in. Jean Francois-Fallacher (prezes Orange), Jen Gennai (szefowa ds. odpowiedzialnych innowacji w Google), Bartosz Ciołkowski (szef Mastercard w Polsce), John Paul Farmer (CTO Nowego Jorku), Joe Schoendorf (legenda branży VC), Mark Pollock (czołowy mówca motywacyjny), Jarosław Oleszczuk (zarządzający AstraZeneca w Polsce) czy Paweł Borys (prezes PFR) lub Marek Dietl (prezes GPW) oraz Przemysław Gdański (CEO BGŻ BNP Paribas). Towarzyszyć im będą również liderzy z Allegro, Orlenu, Azotów, Tauronu, Grupy Volkswagen, ING czy Siemensa. Oni wszyscy pokażą swoje realizowane właśnie pomysły i plany na to, jak przy wsparciu technologii, zmienić świat na lepsze.

Tagi
Pokaż więcej

Kobieta w Krakowie

Portal dla kobiet w Krakowie - zdrowie, uroda, biznes, dom, rodzina, macierzyństwo, prawo, podróże, psychologia - wydarzenia i konkursy

Przeczytaj również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *